Affordance pedagógico del cine en la enseñanza de la reflexión epistemológica

Tomas Fonatinez-Ruiz, Nora Casimiro Urcos, Rosa Gonzáles Llontop, Italo Jiménez Idrovo

Producción científica: Contribución a una revistaArtículorevisión exhaustiva

Resumen

The study reveals the pedagogical affordance of cinema in the learning of epistemological reflection. The discursive data were analyzed by using the non-supervised clustering method bisecting k-means, which interpretation proceeded to the location of the phrases on their significant contexts. It is concluded that the pedagogical use of the cinema allows: 1) a better understanding of epistemological and methodological concepts; 2) involving the learner with the self-correction of doubts from his/her everyday perception, 3) boosting the construction of significant conceptualizations; 4) personalizing abstractions underlying epistemological thinking; 5) promoting the construction of linguistic devices that serve as arguments in decisions related to the development of research.

Título traducido de la contribuciónPedagogical affordance of cinema in the teaching of epistemological reflection
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)135-152
Número de páginas18
PublicaciónEstudios Pedagogicos
Volumen43
N.º3
DOI
EstadoPublicada - 2017

Nota bibliográfica

Publisher Copyright:
© 2017 Universidad Austral de Chile.

Palabras clave

  • Epistemology teaching
  • Research methods
  • Researchers training
  • Utilization

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Affordance pedagógico del cine en la enseñanza de la reflexión epistemológica'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto